Kort nieuws augustus 2016


Weer even een korte update inzake o.a. Cagiva.

Situatie MV Agusta
Het is nog steeds onduidelijk wat de financiële situatie is bij MV Agusta. Het blijkt dat MV Agusta AMG Mercedes er uit gegooid heeft en er doen geruchten de ronde dat o.a. Polaris een bod heeft gedaan op MV Agusta. Officieel is er nog niets bekend. Het blijkt nu dat er meerdere overname kandidaten zijn, waarvan de namen niet bekend zijn. Dit kan een van de volgende partijen zijn: AMG;  Polaris; twee beleggingsfondsen en een Italiaanse industrieel. Feit is wel dat MV Agusta een nieuwe 1000 cc aan het maken is voor de Brutale. Ook is bekend dat zij begin September 2016 een nieuw (studie) model lanceert in samenwerking met Zagato. Dit is een ontwerpstudio dat veel werk heeft gedaan voor o.a. Austin Martin, Toyota, Alfa Romeo e.d . Het is even wachten tot begin september dus.


Zagato


MotoGP Eext
Wil je verschillende Cagiva 500cc bewonderen in Nederland? Dan moet je naar Eext (in de buurt van Assen)!  De motoren zijn eigendom van een Britse verzamelaar en zijn op 20 en 21 augustus te zien tijdens de speciale editie van de Motor GP Eext. Het thema voor de zeventiende Motor GP is “Amici di MV Agusta” en daar past de komst van de Cagiva racers uitstekend bij.  Meer informatie is te vinden op http://www.gpeext.nl/  Dus 20 en 21 augustus allemaal naar Eext!  Ga maar even kijken op de website van de MotoGP Eext

Cagiva race

 










Kort nieuws Januari 2016


Cagiva en de Elefant
  

Weer even een korte update van Cagiva en de rest.

Na de hoopvolle berichten van september van het afgelopen jaar  van de CEO van MV Agusta over een nieuw te ontwikkelen Cagiva Elefant, blijft het weer angsvallig stil. Nu Honda de Afrika Twin (weer) heeft uitgebracht, kan Cagiva met de Elefant niet achterblijven. Eens?!  Zo is het in de jaren 90 toch ook gegaan?! Laten we hopen dat 2016 een goed Elefant- jaar wordt. Hierbij alvast een  studie over hoe die nieuwe Elefant er uit zou kunnen zien.....

 

nieuwe elefant

Race nieuws van MV Agusta en meer

MV Agusta doet het erg goed. De omzet is in 2015 met 30% gestegen. Er zijn circa 9.000 MV Agusta verkocht in 2015. De brutowinstmarge steeg met 40% als gevolg van het succes van luxere modellen als de Turismo Veloce en de Draagster RR.  Al met al goed nieuws!  

Forward Racing met MV Agusta in World Superbike en World Supersport

Forward Racing zal vanaf 2016 de overstap maken naar het World Superbike kampioenschap. Het in Zwitserland gehuisveste team zal MV Agusta gaan vertegenwoordigen in het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap.

Forward Racing neemt  vanaf 2016 namelijk alle raceactiviteiten van MV Agusta onder haar hoede.  De activiteiten gelden, volgens het uitgebrachte persbericht, in eerste instantie  voor zowel de World Supersport klasse (dit jaar met Jules Cluzel, Nico Terol en Lorenzo Zanetti) als ook voor de World Superbike klasse (dit jaar met Leon Camier). Beide partijen hebben echter de intentie uitgesproken om in de toekomst de activiteiten uit te breiden met een overstap naar de MotoGP klasse.

Vers van de pers: Gino Rea en Aiden Wagner zullen komend jaar uitkomen in de World Supersport klasse op een MV Agusta bij het GRT Racing Team.

Exit 2015 , 2016 here we come

En natuurlijk dat 2016 een goed en veilig motorjaar zal worden voor iedereen!

 








Kort nieuws augustus 2015


Website van Cagiva

De website van Cagiva 
is (eindelijk) aangepast. Na een jaar of vier(?) hetzelfde gebleven te zijn is de website nu dan toch weer actueel. Zou het wat te maken hebben met de aankondiging dat er wellicht nieuw leven in Cagiva wordt gebracht? (zie nieuws-item van vorige maand). Laten we het hopen! Ga maar even kijken op de website van CAGIVA

Nieuw motormerk SWM

Nieuws over een nieuw motormerk hier in deze Cagiva rubriek? Ja, ook dat kan, want SWM (Speedy Working Motors) is een nieuw motormerk uit Italie dat in Varese wordt gebouwd. Dit gebeurt  in een voormalig fabriek van Husqvarna (Cagiva) in Biandronno. Die stond toch maar leeg en was compleet uitgerust. De keuze ligt dus voor de hand. De man achter het nieuwe herboren SWM is de Italiaan Ampelio Macchi die voorheen heeft gewerkt bij Cagiva, Husqvarna en Aprilla. Ook heeft hij verschillende wereldtittels binnengehaald. Neem maar even een kijkje op de website van SWM.


 






Kort nieuws juli 2015 (2)


Cagiva Mito 600 cc te koop

Heb je interesse in een Mito met een viertaktblok kijk dan even bij de advertenties. Er staat er eentje te koop. Mito is verkocht!

Husqvarna TR650 Strada met ABS te koop

Heb je interesse in een heerlijke 1 cilinder die super zuinig en z.g.a.n. is, kijk dan even bij de advertenties. Er staat er eentje te koop. 

Elefant news

De Elefant club heeft weer een meeting gehad. Afgelopen 4 juli was het zover. Op de warmste dag van de eeuw.. En er is toch een rit gereden door enkelen. Aanwezig waren Vincent, Wilfred, Peter en Frans. Tot de volgende meeting, hopelijk iets minder warm dan..

E club




 





Kort nieuws juli 2015


Cagiva  nieuws

Afgelopen maand al bericht in deze rubriek dat Cagiva wellicht terugkomt maar dit bericht hebben ondertussen veel websites en motorbladen ook opgepikt. Zou toch heel mooi zijn als Cagiva echt weer terug komt. 

Glo Amici Di Claudio , Friends of Claudio

Gespot bij MV Agusta maar het gaat over Claudio Castiglioni , dus over Cagiva en dus bij deze. Ben je toevallig in Italie rond 10 juli dan weet je waar je naar toe moet.

Friends

"Friends of Claudio 2015"

From 10 to 12 July there'll be shows, exhibitions, music and, of course, the roar of engines at Schiranna and in Varese city centre, all in memory of Claudio Castiglioni.

·         Lottery in aid of the NPO Il Ponte del Sorriso, first prize being a one-off edition of the MV Agusta Turismo Veloce.

·         “Schiranna-built bikes: legends and memories” photo exhibition.

·         Exhibition of Aermacchi, Cagiva, Ducati, Morini, Husqvarna and MV Agusta road and race bikes.

·         An appearance by the MV Agusta Reparto Corse team with Jules Cluzel, Lorenzo Zanetti and other top riders who have written the history of Aermacchi, Cagiva and Husqvarna.

·         Exhibition of Mercedes-AMG competition cars, from the 300 SEL “Rote Sau” to the MV Agusta-liveried C63 DTM.

P.s. met dank aan MV Agusta.

 





Kort nieuws juni 2015


Elefant news

In het verleden was er een Elefant forum actief. Deze is echter alweer een tijdje uit de lucht. Maar uit wel geinformeerde bron heb ik vernomen dat deze wellicht weer actief wordt. Houdt deze website in de gaten voor meer info.

Cagiva Elefant nieuws

Wellicht komt er een nieuwe Cagiva Elefant! In Varese News van 19 juni 2015 zegt 
de vice-president van MV Agusta, Giorgio Girelli, dat het niet uitgesloten is dat Cagiva binnenkort weer met een Elefant op de markt komt. Cagiva heeft natuurlijk een rijke history met de Elefant. Hoewel MV Agusta het momenteel goed doet, met een omzet van circa 90 miljoen Euro,  willen ze toch binnen drie jaar een omzet halen van 200 miljoen Euro. De topman zegt dat er monenteel nog geen studiemodel voorhanden is, maar dat het zeker niet uitgesloten is dat er een nieuw Elefant komt.

Elefant Paris Dakar kit news

Gespot op het net: bij Forchini Motori Ducati Service is een leuke Parijs-Dakar-set te koop voor je Elefant. Maak dus van je gewone Elefant een echte Parijs-Dakar Elefant. Voor meer informatie ga je naar hier.

Leuke  nieuwe Cagiva designs van Oberdan Bezzi Design:

Gespot op het internet: twee nieuwe designs van Oberdan Bezzi Design. Natuurlijk ken je deze meneer al want hij heeft in het verleden al zeer interssante designs van de Elefant en Raptor gemaakt, scrol maar even naar beneden. Nu heeft hij zich uitgeleefd op de oude SST en SXT modellen. Ziet er heel leuk uit naar mijn mening.

sx      sst
 


 

MV Agusta en Mercedes-AMG samen

Bij de laatste nieuwbrief berichtten we er al over: sinds eind oktober 2014 is Mercedes-AMG voor 25% eigenaar van MV Agusta, en dus van Cagiva. Mercedes-AMG krijgt een zetel in het bestuur. Ook zal er op het gebied van marketing en verkoop samengewerkt gaan worden. Mercedes-AMG baas, Tobias Moers, noemt MV Agusta wat dat betreft een ideale partner. "We boren zo een nieuwe wereld vol liefhebbers van snelheid aan. We delen dezelfde waarden en streven samen naar perfectie en optimale prestaties". Het eerste resultaat is er al: MV Agusta gaat een totaal nieuwe 4-cilinderblok ontwikkelen. In 2016 zal deze naar verwachting gereed zijn. 

 



Kort nieuws Oktober 2014


Status Cagiva

Weer een korte update voor de website. Over Cagiva zelf is er niets te vertellen. De status is niet veranderd t.o.v. de vorige update. Jammer maar zo is het nu eenmaal. Maar natuurlijk leeft Cagiva onder mensen wel. Zo is er een Rally kit te koop om je Elefant 900 helemaal Rally klaar te maken. Kijk maar eens op deze website:  Ducati Foranchari
En verder staan er altijd diverse Cagiva ’s te koop op o.a. Marktplaats en Speurders. MV Agusta doet het goed, het een na het andere model wordt vrijgegeven. En zelfs de politie in Italië gaat rijden op 800 Rivales. Hoe gek kun je het maken! Hieronder een foto hiervan. Ach ja, toch weer wat anders dan die suffe BMW's in Nederland.

politie

Ik heb geprobeerd om wat meer leven in deze website te krijgen. Het is namelijk te lang stil geweest. Als je nog ideeën hebt kun je mij altijd even mailen. Mail dan naar hier.
O, ja nog vergeten, er gaan geruchten de ronde dat Mercedes interesse heeft in MV Agusta. Audi heeft een tijdje geleden Ducati overgenomen en Mercedes stond toen met lege handen. En het is gewoon hip vandaag de dag om als automerk een hippe motor merk erbij te hebben. Dus wie weet. Zou niet verkeerd zijn als Mercedes MV Agusta over zou nemen want dat betekent dat er veel geld vrijkomt voor ontwikkeling. En misschien betekent dit weer kansen voor Cagiva. We blijven optimistisch!

 



Kort nieuws Juli 2012



 

Het is alweer een tijdje geleden dat er deze nieuwsrubriek gevuld is en nu wordt het weer eens tijd.

 

Afgelopen jaar is, na een lang ziekbed, Claudio Castiglioni overleden. Hieronder volgt een kort bericht hierover:

 

Afscheid van Claudio Castiglioni

Met droefheid vernamen wij het overlijden van Claudio Castiglioni. De president van de MV Agusta Group heeft enorm veel betekend voor de motorwereld in het algemeen, maar voor MV Agusta, Cagiva en Husqvarna in het bijzonder. Claudio Castiglioni is op een veel te jonge leeftijd van 64 jaar heengegaan.

Claudio Castiglioni overleed in het ziekenhuis van zijn thuisstad, Varese, na een moedige strijd tegen een slepende ziekte. Castiglioni heeft enorme verdiensten in de motorwereld, hij leidde vanaf 1978 Cagiva Motor S.p.A (Castiglioni Giovanni Varese, het in 1928 opgerichte familiebedrijf dat zich in 1978 op de motormarkt begaf na de overname van de Aermacchi-fabriek in Varese die op dat moment eigendom was van Harley-Davidson) en zou later ook Ducati, Moto Morini, TGM, Husqvarna en MV Agusta leiden en sturen. Tussen 1985 en 1996 was Cagiva Motor S.p.A. de grootste motorproducent buiten Japan.

Met het heengaan van Claudio Castiglioni, neemt de motorbranche afscheid van één van de meest invloedrijke personen.

Claudio Castiglioni had een hart voor motoren en een passie voor de sport. Hij stuwde 'zijn' Cagiva naar successen in de Grand Prix en oogstte met het merk ook successen in de Dakar rally. Castiglioni’s passie voor motoren zorgde ervoor dat iconen als de Cagiva Elephant en Mito en de MV Agusta F4 en Brutale het levenslicht zagen.

Met modellen als de MV Agusta F3 & B3 heeft het bedrijf nieuwe modellen klaarstaan die ook in de toekomst voor successen zullen gaan zorgen. Vorig jaar droeg Claudio Castiglioni deels de fakkel over aan zijn zoon Giovanni, die reeds enkele jaren het bedrijf mee leidde. Tezamen met Massimo Bordi zal hij verder bouwen aan wat zijn vader met trots “de mooiste motoren ter wereld” noemde.

 

 

Verder is recentelijk bekend geworden dat de Mito officieel uit productie genomen wordt. Hierbij het officiële bericht:

 

Cagiva Mito, stijlvol afscheid van een icoon

Na meer dan twintig jaar neemt Cagiva op stijlvolle wijze afscheid van de Mito 125.

Stijlvol afscheid van een icoon. Na meer dan twintig jaar neemt Cagiva op stijlvolle wijze afscheid van de Mito 125. Op 18 mei 1990 werd bij Cagiva het doek gelicht van de allereerste Mito 125cc, een heuse replica van de GP 500 motor waarmee Cagiva furore maakte in koninginnenklasse van de wegracerij.

Jonge sportieve rijders waren direct gewonnen voor de combinatie van styling door Tamburini, een strak rijwielgedeelte en forse prestaties uit het high-tech 125cc tweetaktblok. Jarenlang voerde de Mito de verkoopsrankings aan in zijn klasse en menig topcoureur (oa. Valentino Rossi) leerde het vak aan het stuur van een Mito in diverse cups en nationale kampioenschappen.
Nadat de Mito Evo in 1995 de wereld nogmaals verbaasde met oogstrelende en trendsettende styling, gaf Cagiva de Mito een laatste en welverdiende restyling in 2008, onder de vorm van de Mito 525 waarvan ook een erg krachtige cupversie gemaakt werd.

Na 22 jaar en onder druk van de homologatie-eisen is dan nu het ogenblik gekomen waarop Cagiva afscheid neemt van haar topmodel. Slechts enkele laatste (Ultima) Mito’s 525, allen
gehuld in stijlvol wit,  zullen nog beschikbaar zijn
aan € 5.499,-. Bij wijze van laatste groet en eerbetoon zijn deze motoren elk gesigneerd door Giovanni Castiglioni, eigenaar van de MV Agusta groep.

Grijp deze kans om een laatste en uniek exemplaar te bemachtigen en rep u naar de Cagiva dealer.

Natuurlijk een trieste zaak, maar wat houdt dit daadwerkelijk in voor Cagiva? Hierbij een kort interview met Jan Ykema, de importeur van Cagiva. Op de vraag wat het precies inhoud, wellicht het einde van het merk Cagiva (?), antwoordde Jan het volgende:

 

“Nee, met het einde van de Mito is het wel zo dat Cagiva geen actuele modellen gamma meer heeft en dat het merk in winterslaap is geraakt. Er zijn meerdere projecten voor de lancering van nieuwe modellen, maar hiervan is nog niet bekend om welke modellen het gaat, of en wanneer deze eventueel op de markt komen. Intussen blijven we gewoon service verlenen voor de motoren in de markt.”

 

Van de webredacteur:

We weten natuurlijk dat Cagiva enkele modellen klaar heeft staan, de Mito met 600 cc viertakt blok en een nieuw model van de Elefant. We moeten dus even (!) afwachten wanneer deze modellen, of wellicht andere, op de markt verschijnen. Veel hangt natuurlijk af van de verkoop van MV Agusta motoren. Met de nieuwe F3 en B3 modellen is MV natuurlijk goed bezig dus we blijven optimistisch. Trouwens de Raptor125 is afgelopen zomer al uit productie genomen.

 

Zodra er meer nieuws is zal er weer een item verschijnen in deze rubriek. Voor de rest heb je vragen over een “oudere’” Cagiva dan kun je altijd terecht bij de webredacteur. Voor nieuwere modellen kun je bij motomondo terecht. Hopelijk wordt het weer een mooie zomer en veel veilige en plezierige motorkilometers gewenst met je Cagiva.

 


Kort nieuws Januari 2011


Vers van de pers:

De nieuwe MV Agusta 920 Brutale:

Zoals reeds gemeld zou er een kleinere versie van de Brutale komen. Het wordt een 920 cc Brutale, alleen leverbaar in de kleuren zwart en wit. De krukas van z’n grotere broer, de 1090cc versie, wordt gebruikt maar met de toevoeging van een nieuwe cilinder kop met kleinere zuigers. Het motorblok levert 129 pk en heeft standaard twee vermogens mappings en traction control. Wanneer de nieuwe Brutale naar ons land komt is nog niet duidelijk. Ook de prijs is nog niet officieel maar er wordt gesproken over circa € 11.999,- (excl. BTW en BPM).

Japanse motorproductie blijft stijgen:

Ook in November is de productie van motorfietsen in Japan weer toegenomen. Er is een stijging van circa 14,1 % waargenomen . Het aantal motorfietsen steeg van 51.018 in 2009 naar 58.205 in 2010. Hier zitten natuurlijk alle motorfietsen in verwerkt maar voor Europa kan gesteld worden dat voor de belangrijke markt van meer dan 250 cc een stijging liet zien van 26,2 %. Qua export is een belangrijke stijging te zien naar Amerika en het Midden-Oosten. De prijzen van de motorfietsen uit Japan blijven echter ook stijgen. Zo heeft Suzuki net aangekondigd dat verschillende (sport) modellen circa € 3000,- in prijs zullen stijgen voor 2011. Nog even en een MV Agusta wordt weer betaalbaar!

Ook gespot op het wereldwijde web: Niet alleen de banken hebben hulp van de overheid gekregen in 2010 bij de financiële crisis maar ook Harley-Davidson. Er wordt gesproken over een bedrag van $ 2,3 miljard (circa € 1,75 miljard) aan staatssteun. Zowel de steun als de hoogte van het bedrag geeft aan hoe erg Harley-Davidson in problemen zat. De reddingsactie van de FED heeft dan ook mogelijk een mogelijk faillissement voorkomen bij H-D. Je gaat dan ook anders kijken naar de verkoopdeal van MV Agusta en Cagiva aan de Italiaanse familie Castiglioni voor het symbolische bedrag van € 1,-!

En Erik Buell wilt weer motorfietsen gaan uitbrengen maar mag dit niet meer onder de naam Buell doen. Deze is namelijk gepatenteerd door HD.

Zoals verteld is de CagivaRijdersGroep veranderd van webhosting. Een blik op de statistiek pagina laat zien dat de website van de CRG gemiddeld 10 keer per dag bezoekt wordt. Tot nu toe hebben meer dan 20.000 bezoekers de website bezocht sinds de oprichting. Niet slecht dacht ik zo.

 


Kort nieuws December 2010


 

 Status Cagiva:

Zoals eerder bericht in de Kort nieuws rubriek is Cagiva weer in Italiaanse handen. De laatste tijd zijn er verschillende interviews verschenen in de pers betreffende de toekomst van Cagiva en natuurlijk MV Agusta.  Bij de motorbeurs in Milaan was Cagiva minimaal vertegenwoordigd met een Elefant model en een GP500 wegracer model en MV Agusta alleen met de nieuwe F3. Als reden werd opgegeven dat ze kosten wilden besparen en er geen nieuws was. Lees hieronder meer over het nieuwe model van MV Agusta, de F3. De toekomst van Cagiva staat en valt met de toekomst van MV. Bekend is dat de motorsport segment niet de meest beste segment in de motormarkt is. Dit werd recentelijk ook geopperd bij een interview met Claudio Castiglioni. Daar bij liet hij doorschemeren dat het huis MV met Cagiva een partij heeft die bekend is met andere segmenten. Hierbij werd voorzichtig gewezen naar de Elefant reeks en de Raptor reeks. De Mito 500 is productierijp maar afhankelijk van de vraag in de markt en de financiële situatie zal de Mito in productie genomen worden. Om kosten te besparen wordt er ook bezuinigd in het personele bestand in de fabriek. Deze zal dan ook fors afnemen.

 

 

De Nieuwe MV Agusta F3:

Zoals reeds verteld werd de nieuwe MV Agusta F3 voorgesteld bij de motorbeurs in Milaan. In het kort even de belangrijkste zaken: de F3 zal pas in 2011 leverbaar worden, het maximale vermogen wordt geschat tussen de 138 en 144 pk, ride-by-wire zal z’n intree doen bij MV, frame van de F3 zal weinig verschillen van zijn grote broer  (de F4), de voorvork van Marzocchi en de achtervering van Sachs zullen volledig instelbaar zijn en de remmen komen van Brembo. Over de prijs valt nog weinig te zeggen maar zeker (?) is dat deze concurrerend zal liggen. Laatste nieuwtje: De F3 is gekozen als de mooiste motorfiets bij de Eicma Motorbeurs in Milaan. Van de 12.000 stemmers hebben er 38,5 % op de F3 gestemd. De Ducati Diavel kwam overigens op de tweede plek met 20,6 % van de stemmen.

  

Website van de CagivaRijdersGroep:

De oplettende lezer heeft geconstateerd dat de website van de CagivaRijdersGroep enkel dagen (weken…) even uit de lucht was. Dit kwam door een wijziging in de webbeheerder. Dit is inmiddels opgelost. Ook wordt de website anders opgebouwd. De bedoeling is om een compleet overzicht te maken van alle Cagiva modellen. Zoals je wel kunt bedenken is dit een werkje dat even er tussendoor gaat gebeuren. Maar er wordt aangewerkt. Hou dus even de website in de gaten en dan vooral de modellen. Verder wil ik de website ook toegankelijk maken voor Engelse Cagiva vrienden. Veel bezoekers komen namelijk uit het buitenland. Tevens is de rubriek ""CRG leesvoer" toegevoegd en gevuld met het eerste artikel. Dit artikel gaat over de Cagiva Raptor. Heb je ideeën over de website, stuur dan even een mailtje naar de beheerder. Alle ideeën zijn welkom.

 


Kort nieuws November 2010


 

·MV Agusta en Cagiva verkocht:

Het is eindelijk zover, Harley-Davidson heeft MV en Cagiva verkocht aan Claudio Castiglioni. Cagiva is dus weer in Italiaanse handen. Naar verluid voor een zeer gering bedrag, namelijk een paar euro. Harley-Davidson heeft destijds (twee jaar geleden) circa 110 miljoen Euro betaald voor MV.

Hoe gaan ze verder: Claudio Castiglioni komt in het bestuur van MV Agusta, maar gaat zich voornamelijk bezig gaan houden met het ontwikkelen van nieuwe motorfietsen. De dagelijkse leiding van de fabriek komt in handen van Giovanni Castiglioni en Massimo Bordi. Deze laatste is geen onbekende in de motorwereld, want de 62-jarige Bordi had tot 2003 de leiding bij Ducati. Daarnaast was Bordi succesvol bij SAME Deutz Fahr, een grote fabrikant van landbouwmachines.

·Wat valt er verder te vertellen over Cagiva:

Eigenlijk heel weinig. Afwachten wat de overname door de Castiglioni’s te weeg brengt. Positief punt is wel dat de Castiglioni’s een warm hart toedragen aan Cagiva, het is immers hun motormerk.

·Wat valt er verder te vertellen over MV Agusta:

MV timmert behoorlijk aan de weg. Natuurlijk de nieuwe F4 1000 en de nieuwe Brutale’s. In de eerste maanden van het jaar zijn de verkopen van de MV's met 50 % bestegen. Recentelijk hebben ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de Italiaanse Aeronautica Militare een speciale F4 gelanceerd, die exact in dezelfde kleurstelling is gespoten als de straaljagers van het Italiaanse stuntvliegers team.  Niet verkeerd, dacht ik zo.



 De nieuwe MV Agusta F4

De verwachting zal zijn dat de nieuwe F3 binnenkort gereleased wordt. Op de officiële MV Agusta site wordt melding gemaakt van de F3. Met foto’s.


De nieuwe MV Agusta F3

Als laatste heeft Claudio Castiglioni een vurig pleidooi gehouden om de maximale snelheid op te schroeven naar 180 km/h. Natuurlijk niet zo gek, hij is immers eigenaar van MV Agusta.

·Cagiva Forum Raptors nest

Natuurlijk is de CagivaRijdersGroep niet de enige die met Cagiva’s bezig is op de WereldWijdeWeb. Zo is een aantal enthousiastelingen op www.motor-forum.nl actief onder de noemer Raptor's Nest. In September 2010 werd een toer rit georganiseerd in de buurt van Breda. Hier kwamen toch zo’n 15 man op af. Veelal op Raptors. Zie voor enkele foto’s de fotohoek van deze website.

·Motorbeurzen

Komende tijd staan er weer een aantal motorbeurzen op het programma. Van 6 t/m 10 oktober vindt in Keulen de Intermot plaats. Meer informatie, kijk hier eens op: www.intermot-koeln.de

Verder wordt in Milaan de jaarlijkse motorbeurs weer gehouden van 7 tot 9 November. Meer informatie: http://www.eicma.it/moto/en/. Verwacht wordt dat hier de nieuwe MV Agusta's zullen worden gepresenteerd (de F3 en de kleine Brutale).


 



Kort nieuws December 2009


 

·Eindejaaraanbieding MITO en Raptor in Italië.

De MITO en de Raptor zijn in de aanbieding. In Italië staat de MITO te koop voor € 3.961,- en de 125 Raptor voor € 3.543,-. Op de standaard prijs krijg je een korting van maar liefst €1.000,-. Zover bekend, bij de redactie, geldt deze actie alleen voor de Italiaanse markt. Kijk maar eens op de website van Cagiva.

 ·MV Agusta en Cagiva for sale

Laatste stand van zaken: Harley-Davidson heeft BNP Paribas in Milaan gevraagd te helpen bij de verkoop van MV Agusta en Cagiva. De Amerikanen zijn momenteel aan het bekijken hoe serieus de kandidaten op de “potentiële koperslijst “zijn. “MV Agusta is een zeer goed bedrijf voor de juiste koper” aldus John Olin, Senior Vice President en Chief Financial Officer van Harley-Davidson. “MV heeft een prachtig erfgoed,  is een sterk merk en heeft gepassioneerde klanten, medewerkers en dealers. We hebben er dan ook alle vertrouwen in dat we snel een geschikte koper kunnen vinden”.

 ·Nieuwe ontwikkelingen F3

Te zien op verschillende internetsites, de eerste foto’s van de nieuwe F3. Wat opvalt, is de aparte achterbrug, de te grote kuip die blijkbaar zaken moet verhullen, en de unieke uitlaat. De foto’s zijn enkele weken geleden gemaakt in Spanje op het Almeria Circuit. Testen van de 675 cc driecilinder was blijkbaar belangrijker dan de nieuwsgierige looks van een verdwaalde fotograaf in de berm.

 

 


Kort nieuws November 2009


 

·November update

Het is weer een tijdje geleden dat er wat geschreven is op de CRG website. Enerzijds omdat er weinig te melden was en anderzijds omdat er nog steeds niet gelukt is om de club over te laten gaan naar een online netwerk op het web. We blijven hoopvol dat het toch eens zal lukken.

·MV Agusta en Cagiva for sale

Zoals jullie al wel gehoord hebben gaat het niet goed met Harley-Davidson en hebben ze inmiddels de stekker uit Buell getrokken. MV en dus ook Cagiva staat te koop. De motorverkopen in de USA zijn ver teruggezakt en HD wil zich nu hoofdzakelijk richten op de HD motoren. Hier horen Buell en MV dus niet bij. Castiglioni heeft direct een statement laten uitgaan dat MV een gezond bedrijf is en dat hij op zoek gaat naar een nieuwe investeerder. Castiglioni kennende zal hij hier in wel slagen. HD blijft wel investeren in MV tot de verkoop rond is.

 ·Nieuwe modellen voor MV Agusta

Hoewel MV te koop staat, zijn er afgelopen tijd wel degelijk nieuwe modellen gelanceerd. De Brutale is vernieuwd en zelfs de F4 is vernieuwd. Voor 85% zelfs en de F4 kost circa 4.000 euro minder dan z’n voorganger. Dat is weer eens goed nieuws.

 ·Nieuwe ontwikkelingen (geruchten)

Volgens de geruchten, staan er voor MV Agusta verschillende nieuwe modellen op stapel. Er zal een 3 cilinder F3 600 cc sportmotor komen met een vriendelijker prijskaartje. Tevens gaan de geruchten dat de Brutale met dezelfde 3 cilinder 600 cc krachtbron zal worden uitgerust. Als laatste heeft Cagiva een MITO gereed met een zelf ontwikkeld 600 blok. Deze geruchten doen al langer de ronde maar nu is het wachten op economische betere tijden, voordat deze modellen leverbaar worden. Onder de naam Cagiva en niet zoals eerder de geruchten waren, onder de MV vlag. Nu ze geen toegang meer hebben tot het Rotax blok van Buell zal een nieuwe Elefant er waarschijnlijk niet meer in zitten. Helaas.

 ·MITO Scorpion

Dat de MITO veel in z’n mars heeft, weet iedere MITO rijder en dat heeft Simone Barbagallo ook gedacht. Hij heeft een standaard 125 cc tweetakt MITO als basis genomen en het cilinderinhoud verhoogd naar 200 cc. Daarbij heeft hij tevens een supercharger en een NOS systeem aangebracht. Het vermogen steeg met deze ingrepen naar 90 pk. Niet slecht voor een MITO die slechts 100 kg weegt! Verder is er gebruik gemaakt van een enkelzijdige achtervork, 17-inch Marchesini gegoten magnesium velgen, digitaal instrumenten paneel, 50mm USD Marzocchi voorvork, ge-update Brembo remmen, een 40 mm Keihin carburateur, Carbon plaatwerk en Pirelli Diablos slicks en nog veel meer. Al met al heeft Barbagallo er circa vier jaar over gedaan en circa 55.000 dollar in gestoken. Op de vraag waarom zo veel geld en moeite in zo’n “kleine” motorfiets te steken antwoordde Barbagallo, dat de MITO standaard al een perfecte motorfiets is en dat het gewoon leuk is om met een kleine motorfiets de grote jongens te verslaan, die te zwaar en te veel vermogen hebben om op straat te benutten. Lees het gehele artikel op www.motoblog.it/cagiva.

 ·Informatie over Cagiva Cross modellen

Heb je een Cagiva crosser en wil je hier meer van weten. Dat kan. Een enthousiaste Cagiva crosser heeft hier allerlei informatie over. Het betreft o.a. workshop manuals, testen, nieuwsbrieven, brochures e.d. over de WMX 125 en 250 modellen. Wil je meer weten, neem dan contact op met Cagiva WMX Parts.

 ·Motor te koop

Er staat weer een Cagiva motor te koop. Ditmaal een 500 cc legermotor. Zie rubriek advertenties.

 


Kort nieuws Maart 2009


 

·Maart update

Zoals al aangekondigd was, heeft er een laatste ledenvergadering plaatsgevonden op 7 maart. Hierbij is besloten om de club in z'n huidige vorm op te heffen...... en gewoon door te gaan op internet. Wat verandert en nu voor de CRG? Eigenlijk niets. De club gaat gewoon verder op internet en wordt daar verder beheerd. Er is geen bestuur meer nodig en de KvK inschrijving wordt opgeheven. Binnen enkele weken worden de notulen gepubliceerd van deze beslissing. Verdere informatie zie je op de CRG site die de komende weken veranderd zal gaan worden. Kijk dus regelmatig op de site.

Wat valt er nog meer te melden: zoals jullie wel geconstateerd hebben, woedt er momenteel een financiële crisis. Ook de motorwereld heeft er mee te maken. De verkopen van de eerst twee maanden van dit jaar in Nederland zijn teruggelopen met circa 30 % (het weer zal hier ongetwijfeld ook mee te maken hebben gehad, denk ik), Suzuki en Yamaha sluiten enkele dagen tot weken de productiehallen en Harley-Davidson heeft de kwartaalwinst zien dalen met 60% tot 78 miljoen dollar. Positieve punten zijn er ook: de Utrechtse Motorbeurs heeft 16 % meer bezoekers getrokken en de AutoRai heeft als motto GoMotor!

·De Mito is weer terug

Na overname van de MV Agusta groep door Harley-Davidson is er weer geld te besteden in de productie van Cagiva motorfietsen. De eerste is de Mito SP525. De kleine sportmachine heeft een één cilinder vloeistofgekoelde tweetakt met een slagvolume van 125 cc die 15 pk levert. De voorvork is van Marzocchi en aan de achterzijde zit een schokbreker van Sachs. De remmen komen van Brembo en het uiterlijk is geïnspireerd op de Cagiva C593 500cc GP racer uit begin jaren 90.

·Toekomst plannen Cagiva

Zoals reeds eerder gemeld zijn er inderdaad plannen om Cagiva weer nieuw leven in te blazen, na de overname van Harley-Davidson afgelopen jaar. Uit betrouwbare bron blijkt dit inderdaad zo te zijn. De fabriek geeft echter geen nieuws vrij tot dat er daadwerkelijk nieuwe modellen gerealiseerd zijn. Dit in tegen stelling tot het verleden, waar het soms enkele jaren (!) duurde van de introductie tot daadwerkelijke productie. De Amerikanen denken hier duidelijk anders over. De verwachting is dat binnen twee á drie jaar de eerste modellen (Elefant/Mito/Raptor) voorgesteld zullen worden.  Dit geldt tevens voor MV Agusta. De verwachting is dat MV met een driecilinder 600cc zal uitbrengen maar ook hier laat de fabriek niets los. Oberdan Bezzi heeft weer een mooi nieuw concept getekend van de nieuwe Raptor, 150 pk versie, zie hier onder.Tevens is het opmerkelijk dat Cagiva het logo met de grote 1 in Italiaanse kleuren met natuurlijk het grijs Olifantje er op gebruikt en vaker gezien wordt op folders e.d.

·(Laatste) ledenvergadering CRG

Niet vergeten, op 7 maart staat een algemene ledenvergadering gepland. Meer informatie is te verkrijgen bij één van de bestuursleden.

 


Kort nieuws Februari 2009


 

·Financiële injectie voor Harley-Davidson

Ook Harley-Davidson heeft zwaar te lijden onder de recessie, maar krijgt hulp van Warren Buffet. De multimiljardair neemt 300 miljoen dollar schulden over van het bedrijf dat zijn favoriete motoren bouwt. Maar Buffet is geen weldoener: hij vraagt een rente van 15 (!) procent. De vraag naar de dure Harleys is sterk teruggevallen. In het vierde kwartaal van vorig jaar zag het merk zijn winst met bijna 60 procent dalen, tot ongeveer 78 miljoen dollar. Een saneringsplan moet jaarlijks 60 miljard dollar besparen. Daarvoor gaan drie fabrieken dicht en komen 1.100 personeelsleden op straat te staan, goed voor twaalf procent van het werknemersbestand.

Wat de gevolgen zijn voor MV, en natuurlijk Cagiva, zijn nog niet bekend.

·(Laatste) ledenvergadering CRG

Op 7 maart, exacte gegevens volgen nog, staat een algemene ledenvergadering gepland. Zodra er meer bekend over is, kun je het hier lezen. Doel is om de club op te heffen in z'n huidige vorm ..... en de club te laten bestaan op het internet!

 


Kort nieuws Januari 2009


 

·Januari update

Gezien op de site van SoloMoto: Impressie hoe de nieuwe 1125 Elefant er uit zou kunnen zien. Met dank aan Oberdan Bezzi Design. Verwacht eind 2009 in Milaan en te koop in 2010(?).

·Laatste nieuws: Plannen van Cagiva

In december is het al ter sprake gekomen: Harley heeft de tent overgenomen en in diverse motorbladen zijn interviews opgedoken met de chairman van Harley Matt Levatitch over de toekomst van Cagiva. Omdat Cagiva geen sterke identiteit heeft, weten ze nog niet welke kant ze met Cagiva op willen gaan.

Volgens SoloMoto, een Spaans motorblad, blijkt er al meer duidelijkheid te bestaan over de toekomst. Er wordt gesproken over een Raptor met het blok van de Buell 1125CR: 1125 cc, vloeistof gekoelde V-twin met 140 pk. Tevens wordt er melding gemaakt van een range motorfietsen van 125cc, 650cc en 800cc. Hiervoor zou Cagiva  kunnen gaan shoppen bij BMW of bij Piaggo voor blokken. En er wordt ook weer gesproken over een Elefant, met wellicht het Buell V-twin blok. De nieuwe Raptor zou medio 2010 verwacht worden. Nog eventjes wachten dus. Als laatste wil men binnen drie à vier jaar een Cagiva Superbike (!) op de markt brengen met het dan tot 1200cc opgeboorde 1125cc blok met meer dan 180 pk. Deze zou dan moeten concurreren met de Japanse machines en die van Aprilia, Ducati en BMW.

Nou, genoeg plannen dus, nu maar wachten tot het allemaal werkelijkheid wordt.

Hieronder alvast twee studieschetsen hoe de nieuwe Cagiva Superbike er uit zou kunnen zien!

 


Kort nieuws December 2008


 

·Laatste nieuws: Up-date december 2008

Up date december 2008

2008 is alweer bijna om en het is weer eens tijd om de balans op te maken wat betreft Cagiva. Zoals jullie ongetwijfeld vernomen hebben is MV Agusta, en dus ook Cagiva, verkocht aan Harley-Davidson. Dit vond plaats medio 2008. De leiding van het bedrijf ligt nu in Amerikaanse handen en vooralsnog lijkt dit niet verkeerd te zijn. De MV’s voor 2009 staan nu al bij de dealers en dat is wel eens anders geweest!

MV en Cagiva hadden geen nieuws bij de motorbeurzen in Keulen en Milaan en de verwachting is dat ze even rust in de tent willen hebben. Cagiva heeft dan ook een roerige tijd achter de rug. Verwacht wordt dat de nieuwe MV’s pas eind 2009 gepresenteerd zullen worden. Dit zullen dan drie cilinder, 600 cc motoren zijn.  

Wat houdt dit dan voor Cagiva in? HD weet het nog niet exact maar tekenen wijzen erop dat Cagiva in het lichtere sportief motorsegment actief zal zijn. De Mito 125 cc is sinds eind 2008 leverbaar maar de “zware” Mito laat nog op zich wachten. Echter er doen geruchten de ronde dat in de Cagiva ontwikkelingafdeling een lichte (500-650cc?) supermoto en een enduro motor staan. Tevens wordt melding gemaakt van een driecilinder die wellicht in een soort Elefant ingebouwd zal gaan worden.   

Wat valt er nog te melden: Claudio Castiglioni blijft aan de leiding staan van de MV/Cagiva groep als MV Chairman and Director of Motorcycle Research and Development. Design Chief Massimo Tamburini stopt ermee. Na ruim 23 jaar werken in de motorbranche en 13 jaar bij het Centro Richerche Cagiva in San Marino, waar hij de o.a. 916 en de F4 mede ontwikkeld heeft, gaat hij met pensioen.

Rest me niet meer dan ieder die dit leest een fijn, gezond en veilig 2009 te wensen. 

 

 


Kort nieuws Oktober 2007


 

·Laatste nieuws: Nieuwe modellen van Cagiva

Zoals we vorige maand reeds berichten, is Husqvarna inderdaad verkocht aan BMW en de verkoop is definitief. BMW zou circa 70 miljoen Euro voor Husqvarna betaald hebben. Duidelijk is dat er nog veel zaken onduidelijk zijn betreffende de overname; wat gaat BMW doen met de nieuwe BMW Enduro? Husqvarna heeft ook een breed scala aan Enduro's in haar programma. Ook is duidelijk dat het niet eenvoudig zal zijn om de Husqvarna fabriek af te stoten omdat de activiteiten van Cagiva en MV daar verweven zijn.

Door de verkoop van Husqvarna is het twijfelachtig of de Mito 500 uitgebracht zal gaan worden. Wat wel zeker is dat er in 2008 een nieuwe Mito het levenslicht zal zien, de Mito 4. Wegens aangescherpte milieueisen, zal het wel geen 125 tweetakt zijn, maar hoogstwaarschijnlijk een 125 cc viertakt. Of toch misschien een 500 cc? Over het uiterlijk doen ook al de nodige geruchten de ronde: er wordt gefluisterd dat het uiterlijk van de Mito overeenkomsten vertoont met het (oude) Ducati 999 model. Of Ducati dit goed zal vinden is natuurlijk nog maar de vraag.........

Daarnaast is er het gerucht dat Cagiva een Hypermotard met een 600 of 800 cc (nieuw?) v-twin blok op de markt gaat brengen en dat MV Agusta een 600 cc 4-in-lijn uit gaat brengen.

Op de officiële fabriekssitevan Cagiva Italië wordt melding gemaakt dat Cagiva zal deelnemen aan de motorshow van Milaan eind dit jaar. Daar zullen ze de nieuwe modellen (met nadruk op modellen) laten zien. Op het wereldwijdeweb circuleren steeds meer geruchten dat de Mito met een 650 cc twin blok uitgevoerd zal gaan worden. We wachten maar weer rustig af.

·Forum

Het forum is al de nodige tijd uit de lucht.Wie kan ons helpen om deze weer on-line te krijgen? Indien je hier meer verstand van hebt stuur dan even een mailtje naar techniek@cagivarijdersgroep.nl

 

 


Kort nieuws Juli 2007


 

·Laatste nieuws: Husqvarna verkocht aan BMW

De kogel is door de kerk: BMW neemt Husqvarna over. Volgens een vrijdag gepubliceerde verklaring werd donderdag (19-7-2007) een koopovereenkomst tussen beide partijen getekend. Naar het schijnt moet de overname nog worden goedgekeurd door de Europese kartelautoriteiten. BMW wil Husqvarna als zelfstandig merk laten voortbestaan. Bij Husqvarna werken momenteel circa 240 mensen. In 2006 werden ongeveer 12.000 motorfietsen geproduceerd door Husqvarna. De productie blijft waar hij is, in Italië dus.

Volgens Claudio Castiglioni gaat het concern zich concentreren op de merken MV Agusta en Cagiva. Het geld dat door de verkoop van Husqvarna wordt gegenereerd, (het exacte bedrag wordt niet prijsgegeven) wil Castiglioni besteden aan het ontwikkelen van nieuwe Cagiva en MV Agusta modellen.

·Husqvarna en de toekomst

Zoals eerder bericht is het wellicht mogelijk dat Husqvarna verkocht gaat worden. De laatste maanden is hierover weinig in de motorpers verschenen wat er op duidt (volgens ingewijden) dat er een deal aanstaande is. BMW zou de gelukkige worden en de reden is dat BMW het Enduro en Cross segment verder wil uitbouwen en zo natuurlijk KTM een halt wilt toebrengen. KTM begint een behoorlijke concurrent van BMW te worden. Volgens geruchten zou de productie al gescheiden zijn in Italië voor de Husqvarna's. MV zou zich dan concentreren op de MV's en de Cagiva's. Wat natuurlijk geen kwaad kan... Zodra meer bekend is leest u het hier.

·Cagiva Dealers

Ten overvloede:het Cagiva dealernet is recentelijk uitgebreid. Kijk voor adressen op de Nederlandse Cagiva.nl site.

 


Kort nieuws Mei 2007


·Cagiva sluit overeenkomst met Kinetic Engineering

Volgens berichten in de media heeft Cagiva een overeenkomst gesloten met Kinetic Engineering in India voor het bouwen van 1 cilinder Mito motorfietsen. Het gaat hierbij niet alleen om de 125cc tweetakt versie maar ook om de 500cc viertakt versie. Tevens wordt melding gemaakt dat er plannen zijn om het 650cc tweecilinder blok in de Mito te plaatsten. Doel hierbij is om de kosten omlaag te brengen om zo motorfietsen in het lagere kostensegment aan te kunnen bieden. MV Agusta bestrijkt immers het hogere marktsegment. De eerste modellen worden verwacht op de Milaanse motorshow eind van dit jaar.

Verder is het momenteel onduidelijk wat er met Husqvarna gaat gebeuren. Er zijn gesprekken gaande over de verkoop van Husqvarna aan BMW. Zodra er meer nieuws bekend is zullen we jullie hier over berichten.

·Motorfietsen en milieu.

Zoals jullie allemaal wel gemerkt hebben is het milieu de laatste tijd “hot”. Films van All Gore en de rapporten van het IPCC willen ons er op wijzen dat het de verkeerde kant op gaat met de aarde. Maar wat is nu de invloed en vooral het effect van het gebruik van motorfietsen?

Nou dat valt eigenlijk best mee. Motorfietsfabrikanten waren hier in beginsel minder ver mee dan de automobielfabrikanten, maar zij hebben deze achterstand in ‘no-time’ ingehaald. Motorfietsen moeten sinds kort o.a. voldoen aan de ‘Euro 3’ normen. Dat is de reden waarom sommige motorfietsen nu niet meer geleverd worden en injectie nu gemeengoed geworden is. Volgens een rapport van de Belgische mobiliteitsorganisatie stoten motorfietsen gemiddeld 83,5 gr/km CO2 uit en auto’s gemiddeld 126 gr/km uit.

Verdere conclusies uit het onderzoek:

  • de CO2-emissies van motorfietsen bedragen minder dan 1% van de globale emissies door het wegtransport en er wordt verwacht dat deze waarden tegen 2012 nog zullen dalen tot 0,6 à 0,7%;

  • door de introductie van ‘Euro 3’ stabiliseert de uitstoot van koolwaterstoffen (HC); naarmate nieuwe voertuigen worden gecommercialiseerd en het park vernieuwd geraakt, zal het aandeel koolwaterstoffen blijven dalen;

  • van de CO2-emissies wordt verwacht dat ze tegen 2012 verder dalen tot 1,7%, maar ook vandaag de dag is hun invloed al beperkt met een aandeel van slechts 2%.

Deze gegevens komen uit het onderzoek van het ”Laboratory of Applied Thermodynamics” (LAT) van de Aristottle University of Thessaloniki dat in opdracht van de Europese Commissie is uitgevoerd in 2004.

Kortom wil je je verplaatsen, maak dan gebruik van je motor. Je spaart daarmee het milieu en het is trouwens veel leuker.

 


Kort nieuws April 2007


·Cagiva Mito 500

Tijdens de EICMA in Milaan toonde Cagiva het studiemodel van de Cagiva Mito 500. In de Mito zal niet meer de bekende 125cc tweetakt als krachtbron gebruikt worden maar een ééncilinder 500cc viertakt van Husqvarna.

Voor zover bekende waarden: ééncilinder 500 cc viertakt blok met 60 pk met veel koppel onderin en slechts 133 kilo. Dat zijn nog eens waarden waar je vrolijk van wordt. De Mito stond nog in zijn oude jasje op de beurs, maar de uiteindelijke Mito zal meer weg hebben van de Mito 525. Dat is een 125cc cupracer die op zijn beurt weer gebaseerd is op de legendarische 500cc Grand Prix racer.
De verwachting is dat er snel zal worden overgaan tot productie van deze Mito, waarbij uitgegaan kan worden van introductie medio 2007 (?). En ….er zijn al geruchten over een Mito 500 cup.

Verder heeft de Mito het weer goed gedaan in de verkiezing Europese Motor van het jaar 2007. In de 125 cc klasse kozen de motorliefhebbers uit Zwitserland de Mito op een derde plek, evenals in in Duitsland. In Italië en Nederland belande de Mito zelfs op de tweede plek. 

·MV Agusta Groep:

Het gaat goed met de MV Agusta groep. Verwachting is dat ze in 2007 ruim 4.000 MV's verkopen (F4 en Brutale modellen), Husqvarna circa 12.000 (!) en, last but not least, Cagiva  4.000 stuks.

 


Kort nieuws Maart 2007


·Hernieuwde structuur CRG

Zoals jullie wellicht gemerkt hebben is er de laatste jaren weinig actie geweest met de club. Door wisselingen in het bestuur en het tekort aan bestuursleden heeft de club een jaar of twee vrijwel stil gelegen. We, enkele Cagiva rijders, vinden het doodzonde om al het gedane werk verloren te laten gaan en daarom zijn we bezig met een nieuwe opzet. Zodra er meer bekend is kun je het hier lezen. De bedoeling is om de website up-to-date te houden en deze als spreekbuis te laten dienen.  Hou de website dus in de gaten!

 Website update:

Er staan twee Cagiva's te koop. Meer informatie? Kijk even op advertenties...

 


Last update 17-06-2015